گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

تورج اصلانی در بندرعباس

{تورج اصلانی در بندر عباس }

" تورج اصلانی از همه شرکت کنندگان در کار گاه آموزشی تصویر برداری درخواست کرده است که حتمن دوربین عکاسی یا تصویر برداری به همراه داشته باشند . "

تورج اصلانی در تاریخ 26 و 27 اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با برگزاری جشنواره اردیهشت ساعت 9 صبح در سالن فرهنگ فرهنگسرای طوبی کارگاه آموزشی چهار جلسه ای تحت عنوان طراحی اتمسفر بصری در فیلم کوتاه - دیدن قبل از ثبت - و تصویر برداری عملی -را برگزار می کند .
----------------------------------------------------------------------------

تورج اصلانی

پس از چهار سال تحصیل در هنرستان هنرهای تجسمی کرمانشاه در رشتة گرافیک، سال 74 وارد دانشگاه سوره با گرایش کارگردانی سینما شد. اساتید فیلم‌برداری‌اش یدالله شهبازی و رضا نبوی و استادان کارگردانی‌اش بهروز افخمی و تورج منصوری بودند.

اولین جایزة فیلم‌برداری‌اش را از نخستین جشنوارة فیلم ستایش و دومین جشنوارة فیلم‌های مستند یادگار برای فیلم کوتاه هدرسه دریافت کرد. در سال آخر دانشگاه مقارن با شکوفایی تولیدات فیلم کوتاه به مدیریت محمد آفریده در سینمای جوان، اصلانی با سه فیلم کوتاه کاظم اعزامی از اردبیل (به کارگردانی خودش)، ترانه‌ای برای ارواح کوهستان (بهرام توکلی) و رنگین‌کمان (علیرضا امینی) در جشنوارة فیلم دانشجویی سال 78 حضور داشت که فیلم‌برداری آن‌ها نظر یکی از داوران جشنواره، حمید جبلی، را جلب کرد و برای فیلم‌برداری دومین فیلمش خواب سفید از او دعوت به همکاری کرد. اصلانی 26ساله به‌رغم بی‌نتیجه بودن تلاشش در راهروهای خانة سینما و انجمن فیلم‌برداران با حمایت محمود کلاری، حمید جبلی و مجید مدرسی اولین فیلم سینمایی‌اش را به عنوان مدیر فیلم‌برداری سینمای حرفه‌ای تجربه کرد. ضمن آن‌که پیش از آن، فیلم سینمایی عقل سرخ را برای بهرام توکلی فیلم‌برداری کرده بود. فیلمی که هیچ‌وقت اکران نشد. سبز کوچک، پروانه‌ها بدرقه می‌کنند، توکیو بدون توقف، تنهایی باد، دانه‌های ریز برف، من و نگین دات کام، کنار رودخانه، او، بادبه‌دستان، بیست انگشت، رفیق بد، روز بعد، نوار خالی خاطرات تهران، عروسکی برای الدوز، هامون و دریا، زمانی برای دوست داشتن، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، ترانة تنهایی تهران، زمزمه با باد، کسی از گربه‌های ایرانی خبرندارد (برندة جایزة بهترین فیلم‌بردار آسیا و اروپا از سیزدهمین جشنوارة شب‌های تالین - استونی)، بدرود بغداد (برندة جایزة بهترین فیلم‌بردار از دومین جشنوارة فیلم‌های ایرانی در تورنتو - کانادا، جایزة بهترین فیلم‌بردار از بیست‌وهشتمین جشنوارة فیلم فجر در بخش فیلم‌های اول و دوم، جایزة بهترین فیلم‌بردار از یازدهمین جشنوارة فیلم دفاع مقدس از انجمن منتقدان) و سن پطرزبورگ فیلم‌هایی هستند که اصلانی پشت دوربین فیلم‌برداری آن‌ها قرار داشته و فیلم‌برداری سوت پایان سومین فیلم نیکی کریمی را نیز به‌تازگی به اتمام رسانده است. او فیلم‌برداری فیلم‌های عبور از غبار و اسب (محصول عراق) را نیز در کارنامه دارد که ادای دینی به سینمای نوپای کردها و کشور تازه از بند رهیدة عراق به حساب می‌آید.

اصلانی علاوه بر فیلم‌برداری، تهیه‌کنندة فیلم‌های روز بعد، چه سر سبز بود درة ما (برندة جایزة بهترین فیلم‌بردار مستند از چهاردهمین جشن خانة سینما و جایزة بهترین فیلم‌بردار از نخستین جشنوارة فیلم‌های انسان‌دوستانة آسیا) و مجری طرح و سرمایه‌گذار فیلم‌های چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، پروانه‌ها بدرقه می کنند، اسب، عبور از غبار و مثل نرگس بشکفیم نیز بوده است که سه فیلم آخر محصول کردستان عراق است.

در حال حاضر هم با یک دوربین عکاسی با قابلیت فیلم‌برداری در حال تجربة یک کار تازه است؛ دوربینی که ورودش به سینما با اتفاقات حیرت‌انگیزی همراه بوده و دروازة جدیدی به روی ثبت ناممکن‌ها باز کرده تا تکنسین‌ها، دستاورد جدیدی به سینماگران مستقل معرفی کنند و سینما را از انحصار صاحبان سرمایه خارج

 

- 1 بغض (۱۳۹۰)

۲ - سوت پایان (۱۳۸۹)

۳ - سن پترزبورگ (۱۳۸۸)

۴ - مرا ببخش مادر (۱۳۸۸)

۵ - ترانه تنهایی تهران (۱۳۸۷)

۶ - زمانی برای دوست داشتن (۱۳۸۶)

۷ - سبز کوچک (۱۳۸۶)

۸ - هامون و دریا (۱۳۸۶)

۹ - چند کیلو خرما برای مراسم تدفین (۱۳۸۴)

۱۰ - تنهایی باد (۱۳۸۳)

۱۱ - او (۱۳۸۲)

۱۲ - باد به دستان (۱۳۸۲)

۱۳ - دانه های ریز برف (۱۳۸۲)

۱۴ - کنار رودخانه (۱۳۸۲)

۱۵ - من و نگین دات کام (۱۳۸۲)

۱۶ - پروانه ها بدرقه می کنند (۱۳۸۱)

۱۷ - توکیو بدون توقف (۱۳۸۱)

۱۸ - خواب سفید (۱۳۸۰)

۱۹ - عقل سرخ (۱۳۷۹)

20 - بدرود بغداد (1389)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد