گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

کرگدن

نمایشنامه ای خواندم با عنوان کرگدن نوشته یکی از  پیشگامان تئاتر ابزورد یا آبسورد ! (جفنگ- پوچی - بیهوده گی ) ، اوژن یونسکو . او اصالتا اهل رومانی و بزرگشده فرانسه است . این نمایشنامه اولین بار در سال 1959 در دسلدورف آلمان به روی صحنه رفته است . یک کار بسیار خوب استخوان دار که فکر و اندیشه پشتش است و من را بشدت در گیر خودش کرد . آدم وقتی شاه کارهای ادبی و هنری را می خواند تازه  فاصله عمیق بین یک کار  بد و خوب  را درک می کند ! . خواندن این نمایشنامه را از دست ندهید .


در بخشهایی ازین کتاب اینگونه نوشته شده است :


برانژه - بیرون رفتن؟ لازم که هست اما از چنین کاری می ترسم . سر راه حتما بر می خورم بهشان ....


دودار- خوب عاقبت ؟ فقط باید مواظب باشی که سر راهشان قرار نگیری . تازه انقدر ها هم عده اشان زیاد نشده .


برانژه - من که دیگر غیر از آنها چیزی نمی بینم . حالا لابد می گویی باز رفتم سر افکار تاریکم .


دودار- بهت حمله نمی کنند . اگر آدم راحتشان بگذارد آدم را فراموش می کنند . ته قضیه را که بشکافی موذی هم نیستند . حتی یک نوع بی گناهی طبیعی دارند . بله . یک نوع پاکی . از همه اینها گذشته من خودم برای اینکه بیایم پیش تو تمام خیابان را پای پیاده آمدم . می بینی که حالا هم ساق و سالمم. گرفتار هیچ دردسری هم نشده ام .

{صفحه 148 نمایشنامه کرگدن نوشته اوژن یونسکو ترجمه جلال آل احمد نشر مجید 1376}

در اینجا می توانید مصاحبه اوژن یونسکو  را بخوانید .

نظرات 3 + ارسال نظر
... یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 22:17 http://narengi.blogsky.com

من اصل این نمایش نامه رو خوندم منتها برگردان فارسیش
میشد قاتل بی مزد گمونم همین کار باشه ...معرکه بود هنوز دیالوگاااشون تو ذهنمه .........ادوااااار که نمااادی از مرگ بود و برانژه ی ..........

ممنون از نظرتون ولی من همچین چیزی نشنیدم ! به نظرم این اسم تنها اسمیه که این نمایشنامه داره اگر عنوان دیگه ای داشت حتمن مترجم (جلال آل احمد )ذکر می کرد . بله موافقم کار بسیار پرقدرتیه من که مجذوبش شدم

ادریس دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 13:18 http://abi-sourati.blogsky.com

سپاس...

سپاس از حضورت

احسان ن پنج‌شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 17:10


حسودیم می شه ب کتاب خودنات احسان جان
مم نون از همراه کردن ما با کتاب خونیت:-)

خواهش می کنم مهندس کتاب کلن موجود بی ازاریست (: ولی خداییش خیلی کتابا هست که هنوز نخوندیم و خیلی فیلما هست که هنوز ندیدیم به قول بهرام بیضایی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد