گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

امام قلی خان

یادداشتی از سید ذبیح موسوی درباره جدا سازی بخشهایی از استان هرمزگان


به تیغ مرتضی علی قسم که جرون و ازراع تابعه را ازچنگ اجنبیان پرتقالی و انگلیسی در خواهم اورد. همین یک جمله نوستالوژیک کافی بود تا شاه ترک صفوی که بد جوری احساس حقارت و تحقیر را به واسطه قرار دادن اصفهان به پایتختی ، بر شیوخ و تجار سرزمین نصف جهان تحمیل کرده بود ، قشون مسلحش را با سر لشکر وطن پرستش امام غلی  یا امام قلی خان راهی سرزمین دور لوار وخلیج کند به قصد شوریدن بر استعمار غرب ان روز. از قضا تق وتوق شلیک چند تیر اسلحه ابتدائی عثمانی باعث شد تا اجنبیان هراسان ، دم شم لنگ گرفته ، بگریزند.

ما این رویداد تاریخی را به یقین باور کردیم. یقین کردیم به نیابت همین باور که : تاریخ را فاتحان می نویسند. باور کردیم تا بت سردار لشکر صفوی را بر میدان جزیره استاله ها(ستاره ها) علم کنیم. باور کردیم فارغ از زد وبند های سیاسی دما دم زمانه و زمانه ها. تق وتوق چند شلیک از اسلحه های گور به گور شده عثمانی و فرار ناوگان پیچیده و غول پیکر پرتقالی و انگلیسی با تمام خدم و حشم هندی و افریقاییش...عجب!.؟

امام قلی خان احساس غرور می کند. در پوستش پوست شیر می گنجد. سالک و امرزیده ، خرسند از اینکه دیگر مادران جنوبی پرتقالی نمی زایند. و شاه انجا در عالی قاپو سان میبیند و به سفر فرنگ می اندیشد. وما به اعتقاد خیام نائل امده ایم که از ان دور تاریخ قطعه ای اگر طلب کند کسی از هرمزدگان می دهیم. تکه ای از رودان به ان استان عزیز همسایه که کدخدایش ادعای حاجی سازندگی دارد و روح امیر کبیر و اقا منافع ملی مهمتر است یا بیکار شدن چند کارگر معدن زغال سنگ؟ ما هوای همسایه های خود را داریم انها خان غلی زمانهای نا فرجامی ما هستند. بروید از سیرجانی های میدان تره بار یا میدان لنج بپرسید.

ان شد که بندر جرون مهریه حرمسرای جناب شاه گردید. به پاس رهایی از جور سواس های سنگین سربازان پرتقالی، بندرعباس.. و این می شود که همسایه این ورکی ما مدعی لنگه می شود و برایش ادله باستانی می اورد. بدهید اقا، بدهید. ما طاقت یورش گونه صورتی های مناطق اسکاندیناوی و وایکینگهای ایرلندی را نداریم. بدهید و باور کنید ما نمی دانیم که ازلنگه تا جزیره حاجی سازندگی و دبی دقایقی بیش راه نیست... ما نمی فهمیم ، فسفور و اهن در این سرزمین کمیاب است به خدا دانشگاه علوم پزشکی و ماهیهای دریا شاهدند بر این ادعا!.؟ دوست عزیز ما می گوید تو با اینهمه روشنگری چرا یکدفعه اندیشه های قرون وسطائیت گل میکند؟ بابا اینها خط کشی های فرضیست . دامن زدن به این مقوله یعنی افرینش  کنتاکت های بی هدف قومی. بله عزیز جان اما ایین ها ، ایدئولوژی منطقه ای ، گویش و فرهنگ چه؟ انها در کدام وزارت خانه و کدام جلسه علنی و غیرعلنی مجلس خط کشی فرضی می شوند ؟ ما اگراهل جدال بودیم وحق ستاندن که نا امید چمباتمه نمی زدیم و به مزارع گراز زده مان خرس چشم نمی ریختیم. یقه کدام قلی خان را دریده ایم؟ ما که گوجه هایمان را اوردیم به امید بهبودی وبه اعتراض ریختیم به دامن فلان ارگان دولتی انها هم الحق والانصاف پیگیری کردند و بیداد ما را دریافتند و با کمال میل گوجه ها را تقسیم کردند بین کارمندهایشان .

سخن از سر تاریخ نگاری نیست . از عباس صفوی جز شهری که پشت قباله عمه اش گشته تا قیامت انگار، چیزی نمانده و از سردار قلی خان باشی جز مجسمه ای که تا ما می خواهیم تجربه اش کنیم شق است و گر نه سنگ سرد بی عرضه ای بیش نیست. انچه بوده و هست  تیرگی سر نوشتیست که بر سینه دشتهای دور و نزدیک هرمزدگان قرق کرده. زمان می گذرد. قلی خان ها این روزها استه می ایند و استه می روند. که این بومی های فقیر مثل لامی نچسبند بهشان و تقاضای کولر و یخچال و برق و اب نکنند. قلی خان ها  کارهای مهمی دارند که از ان برای خواهر و برادرهای مایوس از ائین و سنن گسیخته ما بهره ای بر نمی تابد صفوی ها  گاه و بی گاه استعمار گران را از این مرز سوخته پیشت می کنند. درونج پرتقالی هر ان امکان سر کشیدن از سلامه را دارد. دیو اسرائیل تنها به بلعیدن کودکان فلسطینی سیر نمی شود. گاهی همین جا کنار ما در خور نایبند شاخ تیز می کند و یکدفعه از لای نیزار ها سبز می شود برای پیش فروش کردن خانه های پدری تا چند ده متر قبل از اینکه خبر دار شوند و عجب پشتوانه قانونی دارد این بلعیدن. ببینید چه دیپلماسی به راه انداخته وزارت امور خارجه پرتقال برای بازسا زی قلعه های نظامیش در هرمز و قشم برای اثبات سالهای تو سری زدن . وچه تو سری ای میخوردیم وچه تو سری می خوریم و مشغولیم به چاق کرد ن حشیشمان درکوچه های تنگ وتاریک محله شهید جعفری جرون و زرکی میناب و...که از ابرام منصفی و ا نهمه ترانه ارمانیش همین ، فقط همین را یاد گرفته ایم. تا قلی خانی پیدا شود و استعمارگری را با توافقهای پسین بکوبد به شرط مستعمره شدن. مات ، مردد گوش سپردیم به سخنرانی یک بومی که ته نصبش می رسد به لار و گراش. در این جشن بال ماسکه برقه اندیشمند فاخر هرمزی به رخ کشیده ، از زمینهایی منت می گذارد که وقف ساخت دانشگاه کرده برای تعالی سطح سواد هرمزدگانی. بله اقای ریش پروفسوری به شما هم می گویم فسفر کم است وما اصلا نمی دانیم چند درصد از دانشجویان دانشگاه شما هرمزدگانیند .اصلا نمی دانیم و چه تورمی درست کرده این شهریه های اندک ، هه... اندک !.؟ دیگر این تز مارکسیسمی چیست جناب که بر سر زنهای سیگار فروش بازار روز هوار هوار می کنی؟ تقصیر این برقه ها چیست که شورای نگهبان شما را رد صلاحیت می کند؟

بخورید اینها را ، چرم سیاهشان را از صورت بر کنید .وقتی محصول شمال کشور روی زمین مانده ، این کغار پیشه ها غلط می کنند به خوردن برنج قاچاق تایلندی عا دت کنند. تقی به توقی می خورد بحث تاید وا تر را پیش می کشند ...                                         خرما ولیمو و مرکبات ما را که دریافت وقتی پسر اقا زاده از روی بخل و کینه و حسد نمی توانست بیست و پنچ درصد تولیدی لیمو و نارنگی دنیا را که هرمزدگان تامین میکرد و هیچ بار مالی برای او نداشت ، تحمل کند به  بهانه سم پاشی با هواپیما تخم رمیز باراند و رمیز کار خود کرد و پهت زد ساقه هایی که بوی کودکی می دادند، بوی عطر یاسمینی که شبها زیر نور مهتاب وقتی روی پشت بام لمیده بودی ، ستاره ها را عاشق میکرد، بوی پخت نان تموشی سپیده دم، بوی ما در و زندگی...اه هرمزدگان چه دلتنگم ، دلم گرفته است و این خان قلی ها خبر ندارند تیغ در بیا ورند از دل من و تو...                                                                                                                                                                با سپاس از مجتبی پاینده                                                                                                                                                          سیدذبیح موسوی(کغار)    
                                                                   

نظرات 3 + ارسال نظر
ر د ن چهارشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:17 http://www.dabirinezhad.blogfa.com

میخواستم گله بکنم اما نتوانستم ، یادم آمد که روزگاری براین باور بودیم که پرچمداران هویت هرمزگان فرهنگیان و به ویژه هنرمندان آن هستند، یادم هست که روزگاری گله مند بودید که این استان کسی ندارد نه آدم های سیاسی قدرتمند و یا بهتر بگوییم سیاستمداران راستین و دلسوز که غیرت ایستادن و تلاش کردن برای حقوق مادی و فرهنگی این استان و مردمش را داشته باشند، و معتقد بودیم که این استان مردانی دارد که ادای سیاست مداری را در می آورند وبرای همین نای حرف زدن محکم را ندارند وهیچگاه در آنجایی که باید حرفی از آنها نشنیده ایم اگر خواب نبوده باشند، اینها به راستی به این مردم و فرهنگش پشت کرده اند کت و شلوار می پوشند که خود را مهم و از جنس دیگر نشان دهند اما از دیدن عروسی بندری یا دهل و کسر و یا بردن نام رجال فرهنگی و تاریخی هرمزگان خجالت می کشند که حتا شاید هم ندانند، دیگر از این رجال جعلی که دنبال سهم کوچکی برای خود هستند چه توقعی میرود؟؟؟

عزیزان بزرگوار بنیامین انصاری وفاطمه بردال وبهرنگ عباسپور وعلی عسکری وخوبیار سالاری واحسان رضایی وروح الله بلوچی ورهبر امامدادی وابراهیم جلالی

خوب می دانید کهحکایت رسانه هم که در این استان مشخص است تعدادی روزی نامه که بیشتر به آگهی نامه و نشریه روابط عمومی ادارات شباهت دارند البته از کوزه همان برون تراود که در اوست

در این میانه دلمان به نسلی خوش بود که برای خودش با کمک فرهنگ و هنر اعتباری ساخته است و میخواهد هرمزگانی دیگرگونه بسازد نسلی که باورش برای ساختن این هرمزگان آگاهی بخشی است و حتا هنرش را فرصتی برای ارتقا این موضوع میداند برای همین بر این باور بودیم که این نسل میداند هرمزگان و فرهنگ آن یعنی چه؟ و اصلا میداند فرهنگ به معنای درست آن چیست پس برای همین توقعمان این بود که به وقت خطرهایی که این استان و فرهنگ آن را دانسته و ندانسته مورد هدف قرار می دهد این نسل و گروه هایش از خود حرکتی نشان دهد.

توقع آن بود که به این سیاستمداران مقطعی نشان دهید که تنها فرهنگیان واقعی هستند که هیچگاه زمان ندارند همیشه هستند میبینند میدانند و میگویند و منفعتی ندارند که به خاطر آن سکوت کنند.

جناب آقای غلامعباس سبزی کار وعدنان انصاری ومجید جمشیدی وسیاورشن بندرعباسی ومرتضای نیک نهاد ومحمد سایبانی وبهروز عباسی وغلامرضای رحیمیان وفاطمه زارع

وهمه شمایی که به اسم نمی شناسم تان اما به منش ومرام هم دل شما هستم شما که درزمانهای دیگر وحتا فرصتهای نچندان مناسب دست به قلم می بردید و نامه وطومار می نوشتید چرا حالا برچسب سکوت بر زبان زده اید؟؟؟

حالا که هرمزگان در خطرحذف و جعل تاریخی قرار گرفته است چرا میبینید و سکوت می کنید؟؟ حالا وقت گفتن است و نشان دادن اینکه هرمزگان یک نام نیست یک مردم است که بی کس نیست بلکه حداقل هنرمندانی دارد که حرفش را بزنند، حالا که هرمزگان در توهم چند تکه شدن است باید این توهم را زدود و از آبروی فرهنگی مان دفاع کنیم تا فردایی نیاید که شاید دیر باشد.

به کدام مصلحت سکوت کردهاید یا از کدام تهدید ترسده اید که برای اهل فرهنگ تخریب هویت بدترین تهدید است.

یک نامه ، یک طرح ، یک نمایشگاه ، یک نظر ، یک مطلب کمترین کاریست که شاید بتوانیم برای بودن هرمزگان بکنیم.

دوستدار ومخلص همگی شما

پاسخ دادم جناب دبیری نژاد

کغار شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:01

اه دبیری نژاد چه دلتنگم ، دلم گرفته است و تو و نماینده های مجلسی خبر ندارید میخ در بیاورید از دل من و هرمزدگان...

غریبه جمعه 14 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:56 http://iiran.blogfa.com

با سلام مطالبتون خیلی خوبه .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد