گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

در آسمان هرمزگان ستاره ای نمی درخشد

یادداشتی از استاد احمد نفیسی


این که ما از ارشاد و فرهنگ اسلامی چه انتظاری داریم را به این سوال تبدیل می کنم که آیا در خصوص فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از دولت توقعی داشت؟
شخصاً به فرهنگ دولتی و ارشاد اسلامی دولتی باورمند نیستم وهر چه زودتر بند ناف فرهنگ از دولت جدا شود به نفع فرهنگ  ودولت و ارشاد اسلامی است. این توقع حداکثری از دولت داشتن یکی از توهماتی است که در بستر افسانه سازی از وظایف انقلاب ساخته شده است.
بیش ازنیم جین وزارتخانه و سازمان و امثال آن وجود دارند که از بودجه ی دولتی ارتزاق می کنند تا در امر فرهنگ جامعه فعالیت کنند.
ماحصل کار آنها با میزان هزینه تناسب نداردوریشه مشکل بر اندیشه ی دولتی بودن فرهنگ است. اگر گروهی سخن از آزادی اقتصادی و اقتصاد غیر دولتی می زنند باید بیشتر از آن به آزادی فرهنگ از قیود و بندهای سیاست و قدرت بیندیشند.
وظیفه دولت ساختن مسجد و  یا اداره ی مدرسه ی علمیه دینی و  امثال آن نیست. تمامی وظایف مذهبی و دینی دولت باید در اختیار ولی فقیه یا مراجع یا حوزه ها و دفاتر ائمه جمعه و امثال آن باشد که با روش اقناعی و مستدل و عقلائی مردم را با مسائل مذهبی آشنا کنند و نهادهای مردم نهاد که سنوات عدیده با مراکز دینی همکاری می کنند در این مسله مشارکت فعال داشته باشند. در مورد چاپ روزنامه وکتاب وساخت فیلم نیز مردم و اهل نظر در تشکلهای صنفی تصمیم گیری کنند. وظیفه دولت ترسیم خطوط محلی و بستر سازی مناسب است. وظیفه ی دولت تامین رفاه و امنیت ملت است و بس.
چرخ ارشاد اسلامی هرمزگان بر همان محوری که می چرخیده خواهد چرخید فعلاً در آسمان هرمزگان ستاره ائی نمی درخشد.


نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 07:20

برو بشین بابا تو که برای استخدام در آن له له می زنی ضمنا چندبار برای این که استخدامت نکرده اند اعتراض کرده ای!

دوست بی نام که شجاع نیستی و نام و نشانی نداری و نمیدانی که من توی بحث با ادمهای نام و نشان دار جذاب ترم . وقتی بنده مدرک کارشناسی و تجربه فرهنگی مرتبط با یک ارگانی را دارم حماقت است در جای دیگری در پی کار باشم . اعتراض من به کلاه برداری بود که صورت گرفته بود .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد