گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

پایان ماموریت جنجالی آقای مدیر کل

یادداشتی از خلیل درخورد


خلیل درخورد ـ ندای هرمزگان

ماموریت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در این سمت به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ندای هرمزگان، در حالی ماموریت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان به پایان رسید که طی ماه های گذشته انتقادات زیادی از سوی برخی از حوزه های وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی وارد شده بود به نحوی که به خوبی اثرات آن را در تمام سطوح ارشاد استان به وضوح می شد، دید.

همایون امیرزاده پیش از مدیرکلی

همایون امیرزاده پیش از اینکه به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان منصوب شود چند صباحی تجربه ریاست بر اداره فرهنگ و ارشاد کوچک شهر زادگاه خود یعنی رودان را در کارنامه داشت. او اوایل دهه 70 به این سمت منصوب شد. وی یکی از افراد افراطی در جریان اصولگرا بود که با روی کار آمدن احمدی نژاد خود را به طرفداران رییس جمهور در استان وابسته کرده بود. وی از نیروهای رسمی آموزش و پرورش است که به عنوان مامور به خدمت طی چند سال در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان به عنوان معاون فرهنگی و مدیرکل مشغول به کار شد، اتفاقی که به گفته امیرزاده در جلسه معارفه سرپرست «: به صورت عزت‌مندانه و بدون منت از طرف گروهی خاص سمت مدیر‌کلی ارشاد را در آن زمان پذیرفتم و تا آخر نیز با این روند ادامه دادم

همایون امیرزاده تنها مدیر کلی بود که پیش از این به عنوان روزنامه نگار در استان برای نشریاتی مانند کیهان ، ایران و روزنامه تازه تاسیس محلی دریا به عنوان خبرنگار مشغول فعالیت بود و همین پیشینه موجب شد تا نشریات استان به خصوص محلی ها از مدیریت وی در ارشاد حمایت کنند. در همین سمت ها بود که او در دوره دوم خانه مطبوعات در انتخابات این تشکل شرکت کرد و به عنوان عضو شورای مرکزی خانه مطبوعات انتخاب شد. او با همین حمایت توانست تا دبیری خانه مطبوعات نیز رشد کند عنوانی که سهولت رسیدن او را تا سمت های معاونی و مدیرکلی ارشاد هموار کرد. وی دو دوره دبیر خانه مطبوعات بود. او همزمان با کار در آموزش و پرورش روزنامه نگاری و سردبیری روزنامه دریا را در ابتدای فعالیت این نشریه هم بر عهده داشت و از بنیان گذاران این نشریه محسوب می شود.

امیرزاده دوره دوم دبیری خانه مطبوعات استان را سپری می کرد که محمد جعفر بهداد از یاران رییس جمهور و همکاران وی در کیهان مدیرکل وقت ارشاد هرمزگان شد و او را به عنوان معاون فرهنگی خود منصوب کرد. او نزدیک به دو سال در این سمت مشغول بکار شد و پس از رفتن بهداد از اداره ارشاد هرمزگان در حالیکه در دفتر رییس جمهور مشغول به خدمت بود از مدیرکلی امیرزاده در ارشاد هرمزگان حمایت کرد.

دعواها کلید خورد

امیرزاده سال اول را بدون تنش و دردسر، با آزمون خطا مدیرکلی را پشت سر گذاشت. هرچه زمان رو به جلو می رفت وعده های داده شده از سوی مدیر کل بیشتر انباشته و مطالبه می شد. او نیز تلاش می کرد به عنوان یک مدیر، کارها به شکل مطلوب به پیش ببرد اما ظاهرا نبود مشاوران لایق خواسته های مدیرکل را تحقق نبخشید. کم کم تقابل برخی از فعالان بخش فرهنگ پررنگ تر شد. این اختلافات بیشتر در بین هنرمندان بویژه هنرمندان بخش تئاتر نمود یافت. تئاتری های استان هرمزگان که آوازه یی در کشور و مرکز دارند چندان از وعده ها وعملکرد فرهنگ و ارشاد راضی نبودند سال 88 در روز تئاتر حضور پررنگی یافتند و سالن پر از هنرمندان تئاتر شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد نیزکه در آن جلسه حضور یافته بود هنرمندان موقعیت را برای نشان دادن اعتراض خود مناسب دیدند و بالای سن رفتند و بدینوسیله همگی اعتراض خود را به وی نشان دادند.

این اعتراض اگرچه اختلافات درون حوزه فرهنگ را نمایان کرد اما برای انجمن تئاتر خوش یمن نبود و مدیرکل ارشاد در یک اقدام انتقام جویانه تصمیم به انحلال انجمن تئاتر استان گرفت. با اعلام انحلال انجمن تئاتر، دیگر رونق به تئاتراستان تا این زمان برنگشت.

اختلاف با هم صنفی ها

همایون امیرزاده پس از اینکه مدیرکل ارشاد شد وعده داد که وضعیت نامطلوب و شرایط سخت مطبوعات هرمزگان را سر و سامان دهد به همین خاطر قول داد به خواسته های مطبوعات جامه عمل بپوشاند. پس از اینکه امیرزاده مدیرکل ارشاد شد از شرکت در انتخابات دور بعد خانه مطبوعات انصراف داد. وی که ارتباط خود را با خانه مطبوعات حفظ کرده بود وعده های برگزاری کلاس های آموزشی، احداث چاپخانه، توزیع عادلانه آگهی های دولتی بین نشریات و... به مطبوعات و تشکل آنها یعنی خانه مطبوعات داد. وعده هایی که هیچ وقت عمل نشد و بعدها به عنوان مطالبه اصلی خانه مطبوعات و نشریات بدل شد. این وعده ها در ابتدا اگرچه اهالی رسانه را بیش از پیش خوشحال کرد اما چندان دوام نیاورد. عملی نشدن وعده ها اهالی رسانه را بر آن داشت تا خواسته شان از طریق خانه مطبوعات پیگیری شود. هیئت مدیره خانه مطبوعات نیز این موضوع را بویژه در دوره فعلی به شدت دنبال کرد و علیرغم وعده های مجدد مدیرکل همچنان بی نتیجه ماند. رسانه ها که مطالبه خود را از  طریق خانه مطبوعات دنبال می کردند از هیئت مدیره خواستند تا موضوع را شفاف سازی کند. این شفاف سازی ها سرانجام به نشریات کشیده شد. از آنجا که مدیرکل این اقدام را چندان به مذاق خود مناسب ندید ارتباطش را با خانه مطبوعات محدود کرد، به همین خاطر در جلساتی که خانه از وی برای پاسخگویی به اهالی رسانه دعوت می کرد حضور نمی یافت.

انحلال غیر قانونی که به سرانجام نرسید...

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در مراسم پسین مطبوعات حاضر نشد. همچنین در مراسم راه اندازی دفتر جدید خانه مطبوعات نیز شرکت نکرد و مانند انجمن تئاتر استان تلاش کرد به هر شکل ممکن حکم انحلال خانه مطبوعات را بگیرد. به همین خاطر برای خلاصی از دست همکاران پیشن خود راهی جز انحلال غیرقانونی خانه دیگر راه حلی به ذهنش نرسید، متاسفانه مدیرکلی که می رفت از خود خاطرات خوبی را از دوران صدارتش در ارشاد بجا گذارد درمجموعه های اداری و غیره مشاوران نیک اندیشی نبود تا این تهدیدات را به فرصتی بجز برخورد به مدیرکل تبدیل کنند. تمرکز و صرف انرژی بیش از حد مدیرکل و مشاوران وی در انحلال خانه مطبوعات به نظر یکی از مهمترین عوامل پایان ماموریت همایون امیرزاده در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان رقم زد . زیرا اعضای خانه مطبوعات در مقابل انحلال غیرقانونی مدیرکل خواسته ایستادند واز آن به شدت دفاع کردند و مراجع قانونی نیز از این بابت راهی جز تایید خانه مطبوعات نداشتند به همین خاطر تلاش های مدیرکل وقت ارشاد به نتیجه نرسید .

نمایندگان هم علیه مدیرکل

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از همان ابتدای شکل گیری اختلافات، حق را به مطبوعات دادند و قول دادند که اجازه ندهند مسائل از راه غیر قانونی دنبال شود. محمد آشوری، سید مصطفی ذوالقدر، جباری و میرخلیلی از جمله نمایندگانی بودند که جدای از حمایت اهالی مطبوعات از عملکرد مدیریتی امیرزاده به شدت انتقاد کردند. آخرین انتقادات هم جباری نماینده غرب استان در مجلس علیه امیرزاده بر زبان راند که البته در یکی از همایش ها که متصل به پایان ماموریت مدیرکل ارشاد شد به وی پاسخ داد.

اختلاف با انجمن سینمای جوان

اختلافات در حوزه فرهنگی که تقریبا به همه بخش ها سرایت کرده بود دامن انجمن سینمای جوان را هم گرفت. رئیس این انجمن مجبور به استعفا شد اما بعد از مدتی دوباره برگشت. برگشت خداکریمی رئیس انجمن سینمای جوان باعث نشد که اختلافات کنار گذاشته شود.لذا او دوباره کنار رفت و فعالیت عادی این انجمن هم به حالت تعلیق در آمد. به همین خاطر امسال جشنواره عکس و فیلم اردیبهشت با حذف بخش فیلم برگزار شد.

 

همایش های متعدد با سالن خالی

از زمانی که اختلافات افزایش یافت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفت با برگزاری همایش های مختلف دست به ترمیم نگاه ها به این حوزه زند. از همین رو این جشنواره ها برگزار شد، اما اغلب سالن های محل برگزاری همایش خالی بود. البته استقبال از برخی همایش ها نیز همانند گذشته به نظر خوب می آمد که از جمله آن می توان به برگزاری تئاتر ضامن آهو اشاره کرد.

حمایت از انجمن موسیقی

انجمن موسیقی استان هرمزگان از معدود انجمن هایی بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن حمایت جدی کرد. این حمایت بعد از اختلاف با سایر بخش ها بیشتر شد. این انجمن تنها انجمنی است که از عملکرد همایون امیرزاده دفاع کرده است .

خداحافظی بی سروصدا

و سرانجام همایون امیرزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ماه ها اختلاف شدید با حوزه های مختلف بخش فرهنگ، چهارشنبه گذشته ماموریت خود را تمام شده دانست و صندلی حوزه فرهنگ را به سرپرست واگذار کرد. او اگرچه به طور رسمی تودیع نشده اما از روزچهارشنبه پیشدار معاون فرهنگی وی این سمت را عهده دار شده است. اتفاقی که کاملا در سکوت و دور از چشم دوربین خبرنگاران رخ داد.

با این حال فعالان این بخش انتظار دارند با تجربه ای که پیشدار طی چند سال در اداره فرهنگ و ارشاد دارد و خود از نزدیک با مشکلات زمان مدیرکل مستعفی آشناست، همانطور که امیر زاده در استعفایش به خوبی گفته « به دلیل شرایط ایجاد شده علی‌رغم آمادگی کامل "، امکان استمرار خدمتگزاری در این مسئولیت وجود ندارد »  وضعیت ارشاد و فاصله هایی که در حوزه های مختلف افتاده است ترمیم نماید تا امکان خدمت کردن به مردم در دوره سرپرستی وی فراهم شود.

امیرزاده در راه مجلسی شدن؟

برخی شنیده ها نیز حاکی از کاندید شدن امیرزاده برای نمایندگی مجلس است.اینکه  او خود را برای کاندید شدن در شرق استان آماده می کند یا خیر باید منتظر ماند و تحلیل آن را به آینده واگذار کرد.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
ف.م.ن شنبه 4 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 07:28

با سلام گویا در تاریخ ها کمی اشتباه رخ داده
1- آقای امیرزاده از تیر ماه 85 تا 28 فروردین86معاون فرهنگی بوده اند که این می شود نزدیک به 10 ماه که یک سال هم نمی شود که شما نوشته اید 2سال!
2- تاریخی که تئاتری ها اعتراض خود را با روی سن رفتن نشان دادند 28 اردیبهشت 87 بود نه 88
به نظر می رسد آنقدر با عجله این مطالب را نوشته اید که در تاریخ ها اشتباه رخ داده تازه من در مورد بقیه تاریخ ها اطلاع چندانی ندارم شاید که آن ها هم اشتباه باشند پیشنهاد می دهم که با کمی تحقیق آن هم از اهلش در مورد آن ها بنویسید.

سلام این یادداشت رو آقای خلیل درخورد نوشته اند و من از وبلاگ ایشان کپی پیست کرده ام .

فرشته مرگ یکشنبه 5 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 00:30

.........

گن جیش کک پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 23:28 http://gonjeshkak-29.blogspot.com/

می نویسم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد