گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

گوج گنو

برداشتهای احسان و ایمان رضائی

روایت عماد عمادی از ورود عکاسی به هرمزگان

روایت عماد الدین عمادی ازورود عکاسی به هرمزگان

برابر با گفته ها و شنیده ها و آثار به جای مانده ورود هنر عکاسی در  استان هرمزگان برای اولین بار به حدود یکصد سال پیش بر می گردد .بندرلنگه که در آن روزگاران از بنادر مهم و آباد و از لحاظ کسب و کار و تجارت جدید مروارید از اهمیت ویژه برخوردار بود به نحوی که چندین کنسولگری کشورهای خارجی در این شهر فعال بودند ، دارای فرودگاه بین المللی برای نشست و برخاست پروازهای داخلی و خارجی بوده و علاوه بر آن توسط جهازهای بادی که در بندرلنگه توسط استادان ماهر ساخته می شد از این بندر به اقصی نقاط دنیا مخصوصاً به کشورهای آفریقایی و هند مسافرت می کردند و از آن کشورها اجناسی مانند چوب ، چندل ، نارگیل ، انواع ادویه جات ، چای ، قهوه و سایر کالاهای تجارتی وارد می گردید و به نقاط مختلف ایران ارسال می شد ه  است. مهمترین و با ارزش ترین کالایی که از بندرلنگه به نقاط مختلف دنیا صادر می گردید مروارید بود که در آن دوران  بندرلنگه که به بندر مروارید هم معروف بوده است گونه های متنوع مروارید توسط غواصان چیره دست و ماهر این بندر صید و به دلیل معروفیت و مرغوبیت آن دارای خریداران زیادی در اکثر کشورهای جهان بوده است.

به علت ارتباطی که بین بندرلنگه و بنادر معروف و مهم جهان برقرار بود بسیاری از چیزهای جدید و نو ظهور برای اولین بار به بندر لنگه میرسید و از آنجا به دیگر نقاط کشور وارد میگردید  که از آن جمله دوربین عکاسی است که برای اولین بار توسط شخص هنردوست بنام زنده یاد( هاتف) به بندرلنگه آورده شد و او مدتها در این شهر به شغل عکاسی مشغول بوده است. خوشبختانه از کارهای ایشان در بعضی از خانواده های قدیمی بندرلنگه به جای مانده ، و دو قطعه از این عکس ها که مربوط به پدربزرگ اینجانب (پدر مادرم ) که در سال 1295 شمسی گرفته شده به عنوان نمونه کار زنده یاد هاتف به حضور علاقه مندان به هنر عکاسی و سینما تقدیم میدارم.

در بندرعباس تا آنجا که اینجانب اطلاع دارم کار عکاسی در دهه 1320 شمسی توسط یکی از علاقه مندان به این هنر بنام مرحوم زنده یاد شفاهی شروع شده و محل کار ایشان در یکی از اطاقهای منزل مسکونی خود واقع در محله اوزیها پشت کتابخانه آیت...... طالقانی بوده است. بعد از مرحوم شفاهی در سال 1326 شخص دیگری بنام جواد عکاس در شهر بندرعباس به این حرفه اشتغال داشته اند. بعد از این دو نفر افراد دیگری که دهه های 1330 به دنبال کار عکاسی رفته اند می توان از مرحوم کنگانی و مرحوم زواره صنعتگر که در محل کارگزاری استودیو عکاسی داشته اند نام برد.

همچنین آقای سید محمد هاشمی که کارمند بانک بودند و به دلیل علاقه ای که به کار عکاسی داشتند در منزل شخصی خود کارعکاسی می کردند و خود اینجانب برای اولین بار در سال 1344 شمسی که نوجوان 11 ساله ای بودم در عکاسی ایشان عکس گرفتم ام که این عکس بر روی پایان نامه تحصیلات چهارساله ابتدایی دبستان شاهپور سابق (شهید دقت فعلی ) الصاق گردیده است. 

 

(این عکس مربوط به دوران حضور آقای عمادی در تلویزیون مر کز خلیج فارس در دهه ۵۰ می باشد)

نظرات 4 + ارسال نظر
امیر چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 22:44 http://amir-perspolisi.blogsky.com/

سلام
وبلاگ خیلی زیبایی داری ممنون میشم به وبلاگ منم سر بزنی فقط نظر یادت نره میدونستی که وبلاگت معدن طلاست؟چرا نمیخوای از وبلاگت علاوه بر تفریحی بودنش استفاده مالی بکنی؟ آیا میدونستی از طریق وبلاگت میتونی درامد ثابت ماهیانه داشته باشی و حتی اگه خودتم نخواستی فعالیت کنی از طریق زیرمجموعه هات که تو سیستم عضو میکنی ماهیانه در آمد ثابت داشته باشی؟اینا اصلا کاری نداره و چند دقیقه بیشتر وقتتو نمیگیره.با گذاشتن بنرهای تبلیغاتی سیستم اکسین ادز به ازای هر کلیک که روی تبلیغاتت بشه تا سقف 70 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر نفر که به سایت دعوت کنی مبلغ 100 تومان پورسانت میگیری و به ازای هر کلیک که رو تبلیغات زیر مجموعه هات بشه مبلغ 5 تومان پورسانت میگیری.این عالی نیست؟تازه اگرم نخواستی این فعالیت ها رو بکنی میتونی فقط عضو سایت بشی و از ابزار وبمستر فوق العاده سایت برای زیبایی سایت و افزایش آمار بازدیدهای وبلاگت استفاده کنی.که کاملا رایگانه مثل سیستم تبادل لینک و پیلم نما و خبرنامه . میتونی هر روز خودت 1 بار روی تبلیغات متنی و روی تبلیغات گرافیکی وبلاگت کلیک کنی و پورسانتشو گیری.حالا اگه تصمیم گرفتی تا عضو سایت بشی از طریق لینک زیر میتونی اینکارو بکنی: http://www.oxinads.com/?a=2216

امیر مینابیان پنج‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 01:19

سلام
مرسی احسان عزیز موفق و شاد باشی

چاکریم امیر جان

رضا پنج‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 13:01 http://www.rezabahrami.blogspot.com

سلام احسان جان

لطفا ای میل بزن و شماره تماس بده تا درباره فیلم هات با هم گپ بزنیم

انجام شد

بهشب پنج‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 13:47 http://www.behshab.blogsky.com/

با بازی شب یلدا یه روزم

راجع به این بیشتر بگو قضیه چیه ایمیل بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد